Çocuk Gelişimi Bölümü

Çocuk Gelişimi Bölümü

28.04.2022 363

A. ALANIN MEVCUT DURUMU VE GELECEĞİ

Çocuk gelişimi ve eğitimi ile ilgili hangi  bilgi, beceri, tutum ve davranışların hangi yaş düzeyindeki çocuklara ve  gençlere kazandırılacağı hakkında bilgi veren, çocuğun tüm gelişimlerini  destekleyen (fiziksel, psiko-motor, zihinsel, dil, sosyal ve duygusal), plan yapan,  uygulayan, insan ilişkileri ve empatiye önem veren, çocuk sağlığı ve  hastalıkları konusunda bilgi sahibi olan, özel eğitime muhtaç çocukların  gelişimlerine ve uyumlarına yardımcı olan; drama, basit beden eğitimi  hareketleri, müzik çalışmaları, sanat ve ana dili etkinlikleri yapan, çocukları  tanıma tekniklerini uygulayan bir alandır.

Meslek elemanları, Milli Eğitim Bakanlığına  bağlı Anadolu kız meslek ve kız meslek liseleri, ilköğretim okulları ile resmî  ve özel kurumların kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı, gibi Erken Çocukluk Eğitim  Kurumlarında, Rehabilitasyon Merkezlerinde ve çocuk kulüplerinde  çalışabilirler.

Erken çocukluk yılları (okul öncesi eğitim  ) çocuğun gelişiminin en hızlı olduğu dönemdir. Kadının çalışma hayatına  atılması ve okul öncesi eğitimin öneminin giderek daha da anlaşılması nedeniyle  alan hızla gelişmiş, bu da okul öncesi eğitim kurumlarına olan talebi  artırmıştır. Bu kurumlarda görev alacak nitelikli ve iyi yetişmiş eleman  ihtiyacı da gün geçtikçe önem kazanmaktadır.                   


Erken Çocuklukta Öğretmen Yardımcılığı Özel Eğitimde Öğretmen Yardımcılığı Bu alan altında ayrıca bakıcı annelik ve  yardımcı elamanlık meslekleri de bulunmaktadır.

B.  ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER

 

ERKEN  ÇOCUKLUKTA ÖĞRETMEN YARDIMCISI

Tanımı Erken çocukluk öğretmen yardımcısının sahip  olduğu, çocuğun gelişim ilkelerine uygun eğitim programını uygulamada öğretmene  yardımcı olma yeterliklerine sahip nitelikli kişidir.

 

ÖZEL  EĞİTİMDE ÖĞRETMEN YARDIMCISI

Tanımı Özel eğitimde öğretmen yardımcısının sahip  olduğu, özür grubuna uygun eğitim programını uygulamada öğretmene yardımcı olma  yeterliklerine sahip nitelikli kişidir.


- Plan yapmak, uygulamak.ERKEN ÇOCUKLUKTA VE ÖZEL EĞİTİMDE ÖĞRETMEN  YARDIMCISININ GÖREVLERİ 

- Mesleğiyle ilgili programlama yapma.
- Fiziksel ortamın güvenliğini sağlamak.
- Çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak.
- Öz bakım becerilerini geliştirmek.
- İnsan ilişkileri ve becerilerini geliştirmek.
- Sosyal gelişimi desteklemek.
- Bilişsel gelişimi desteklemek.
- Psiko-motor gelişimi desteklemek.
- Türkçe dil gelişimine yardımcı olan etkinlikler hazırlamak.
- Duygu ve düşüncelerini ifade edebilmelerine yardımcı olmak.
- Özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların gelişimine yardımcı olmak.
- Çocuğun cinsel kimliğini tanımasına destek olmak.
- Animasyon çalışmalarını yapmak ve rehberlik etmek.
- Organizasyon yapmak.
- Yaparak yaşayarak öğrenmeyi desteklemek.
- Çocukları tanıma tekniklerini uygulamak.
- Mesleki eğitimle ilgili etkinlikleri takip etmek.
- Çocukların duygu ve düşüncelerini ifade edebilmelerine yardımcı olmak.

 

C.  MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER

Erken çocukluk eğitim kurumların da öğretmen  yardımcısı olmak isteyenlerin; alan bilgisine sahip görme, işitme problemi  olmayan Türkçeyi doğru kullanan, görgü kuralarını bilen ve uygulayan, fiziksel  ve ruhsal yönden sağlıklı olan, el ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen, yaratıcı,  araştırıcı, gelişime açık, iletişim becerisine sahip, ekip çalışmasına uygun,  hoşgörülü, iş disiplinine sahip, planlı, organizasyon yapabilen, pratik,  problem çözme becerisine sahip, sabırlı kimseler olmaları gerekir. Bu  elemanların ayrıca çocuğun kişisel özelliklerinin ve yeteneklerinin ortaya çıkmasına  yardımcı olması gerekir.

 

D.  ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Erken çocukluk eğitim kurumlarında öğretmen  yardımcısı çalışmalarını hem kapalı hem de açık alanda yapar. Öğretmen  yardımcısı görevini yaparken diğer çalışanlarla iş birliği ve eş güdüm hâlinde  olur. Çocukları seven, sabırlı ve yaratıcı kişiler bu meslekte mutlu olurlar.


Kamu kuruluşlarına bağlı kreşlerin, özel  yuva ve anaokullarının, gündüz bakım evlerinin artmasıyla birlikte çalışma  alanı genişleyen bir meslektir. Kız meslek lisesi çocuk gelişimi ve eğitimi mezunları, kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı rehabilitasyon  merkezleri ve çocuk kulüplerinde öğretmen yardımcısı olarak görev  yapmaktadırlar. Özel kreşlerde çalışan çocuk bakıcılarında kız meslek lisesi  çocuk gelişimi ve eğitimi bölümünü bitirmiş olma şartı aranmaktadır.                 

 E.  İŞ BULMA İMKÂNLARI

0

 

F.  EĞİTİM VE KARİYER İMKẬNLARI

Anadolu kız meslek ve kız meslek liseleri,  Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanından mezun olanlar, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi,  Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenliği, Okul Öncesi Öğretmenliği  (Açık Öğretim) ,İşitme Engelliler Öğretmenliği, Görme Engelliler                     Öğretmenliği,  Zihinsel Engelliler Öğretmenliği, Üstün Zekalılar Öğretmenliği, Sosyal Hizmetler  Yüksek Okulu bölümlerini tercih edebilirler. Lisans eğitim süresi 4 yıldır. Ayrıca,  Anadolu kız meslek ve kız meslek liseleri, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanından  mezun olanlar, istedikleri takdirde, Çocuk Gelişimi ön lisans programına  sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gereken koşullara sahip oldukları takdirde  yerleştirilebilirler.

Çocuk  Gelişimi ve Eğitimi bölümünden mezun olanların, özel okullar ve devlet okullarında  okul öncesi eğitim kurumlarında, çocuk kulüplerinde, Anadolu kız meslek ve kız meslek  liselerinde çalışma olanağı vardır. Bu bölümden mezun olanlar hastanelerin  çocuk oyun odalarında, oyuncak sanayisinde, ana çocuk sağlığı merkezlerinde  fiziki ve ruhsal gelişimin izlenmesinde danışman, televizyon ve radyo çocuk  program yapımcısı, çocuk kitapları hazırlamada danışman olarak çalışabilirler.  İsteyen öğrenciler üniversitelerde lisans üstü eğitim alabilirler.

Mesleki Eğitim Merkezleri çıraklık eğitimi  uygulama kapsamına alınan illerde ve meslek dallarında aday çırak, çırak, kalfa  ve ustalara eğitim vermek ve çeşitli meslek kursları açmak suretiyle sanayinin  ihtiyaç duyduğu nitelikli ara insan gücünü yetiştirmek amacıyla açılan eğitim  kurumlarıdır.

Halk Eğitimi Merkezleri yaşam boyu öğrenme  perspektifi içerisinde her zaman ve her yerde uygulanabilecek yaygın eğitim  programları ile her yaş ve düzeyde bireylere eğitim sunmaktadır.

Mesleki Eğitim Merkezlerinde, Çocuk Gelişimi  ve Eğitimi alanında eğitim verilmektedir. Modüler programlarla meslek liseleri  arasında paralellik sağlandığından dolayı yatay ve dikey geçişler  olabilecektir.